OVER MIJ

Vanuit contact ontstaat beweging

Contact leggen is de eerste, essentiële stap in mijn begeleiding van een kind. Bij goed contact voelt een kind zich gezien, gewaardeerd en geliefd. Hij voelt zich de moeite waard. En vanuit die basis zal hij gemotiveerd raken en beter in staat zijn om te leren. Ik geloof in authenticiteit, oprechtheid, kwetsbaarheid, nieuwsgierigheid, humor en een open blik. Vanuit die houding maak ik contact en kan ik op zoek gaan naar de krachtbronnen en de specifieke onderwijsbehoeften van het kind. Ik kijk niet naar de onmogelijkheden van het kind maar naar de mogelijke oplossingen. In kleine stappen, met het liefst gegarandeerde succeservaringen, zal groei en ontwikkeling als vanzelf ontstaan. 

Wetenschap en intuïtie

Door mijn studie ‘Master of Education’ (2014-2016) en later als docent op deze opleiding van de Hogeschool Utrecht ben ik de waarde gaan inzien van de wetenschap. Onderzoeken laten zien ‘wat werkt’ in het onderwijs. Ik zal dus ook altijd op de hoogte blijven van nieuwe onderzoeken d.m.v. literatuur, congressen en scholing. Maar soms is iets niet meetbaar maar wel merkbaar. Ik geloof sterk in ‘bewuste intuïtie’: Het goede doen, op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling, zoals hoogleraar Luc Stevens dat zo prachtig omschrijft in zijn boek Pedagogisch Tact. Mijn ervaringen als leerkracht, RT’er en moeder hebben me laten inzien dat een situatie nooit hetzelfde is en altijd weer opnieuw zal moeten worden bekeken. Er is geen standaard protocol met een standaard resultaat.  In mijn werk zal ik trachten naar de juiste combinatie van wetenschap en intuïtie.

Profielschets

Mensen zien mij als iemand die haar verantwoordelijkheden heel serieus neemt. Ik ben een uiterst betrouwbaar persoon, gedisciplineerd en kom afspraken na. Ik ben ambitieus, doortastend en gepassioneerd maar ik onderken ook mijn zwakten als over-enthousiasme, perfectionisme en dominantie. Zoals ieder mens loop ik ook weleens tegen mijn karakter en onbekwaamheden aan. We zijn nu eenmaal geen robot. Dat maakt mijn werk dus ook zo interessant, iedereen is anders, niemand weet het precies.

Prachtige woorden van hoogleraar ‘Public Education’, Gert Biesta:


“…Onderwijspedagogische processen en praktijken werken niet op een machineachtige manier. Dat noem ik de zwakke kracht van het onderwijs. Wat ik wil betogen is dat de zwakke kracht van onderwijs niet moet worden gezien als een probleem dat moet worden overwonnen en opgelost, maar juist als dimensie die onderwijs onderwijspedagogisch maakt. Handelen in het onderwijs houdt altijd een risico in. Dit risico moeten we omarmen en beschouwen als iets positiefs…”
Share by: